Niin, siinäpä kysymys. Itse osaan vastata tähän vain WordPressin näkökulmasta, mutta toki moni asia pätee muihinkin alustoihin. Tämä kirjoitus tulee palvelemaan kaikkia teitä, jotka harkitsette verkkosivuston teettämistä, ja osittain myös teitä jotka suunnittelette sivuston tekemistä itse. On nimittäin monia asioita, joita et voi täysin ulkoistaa sivuston suunnittelijalle tai kehittäjälle, mikäli haluat että sivusto palvelee aidosti juuri sinun potentiaalisia asiakkaitasi.
Verkkosivusto tai verkkokauppa tarvitsee domainin eli verkkotunnuksen
Domain tarkoittaa sivuston osoitetta, eli vaikkapa https://kepee.fi. Nimen keksimiseen kannattaa käyttää vähän aikaa, jotta nimi ei ala kaduttaa myöhemmin. Nimen keksittyäsi kannattaa tarkistaa, että domain on vapaana. Sen voit tehdä esimerkiksi Hostaanin verkkosivuilla.
Nimen keksimisessä pitää ottaa huomioon myös domainpääte, eli onko se kepeen tavoin .fi vai mahdollisesti .com, .org tai vaikkapa .beer. Kyllä, sellainenkin pääte on olemassa! Useimmiten Suomessa toimivan yrityksen pääte on .fi. Domain maksaa aina jotain, ja pääte vaikuttaa hintaan. Hintahaarukka pyörii Hostaanilla 1-6 eurossa /kk päätteestä riippuen.
Periaatteessa ei ole väliä mistä ostat domainin, mutta kätevintä on ottaa domain ja webhotelli samasta paikasta, jolloin domainia ei tarvitse siirtää palveluntarjoajalta toiselle.
Niin, siis mikä webhotelli?
Osoitteen lisäksi sivustosi tarvitsee oman tilan internetistä, eli webhotellin. Webhotelleja on tarjolla hurja määrä, mutta itse olen päätynyt suosimaan Hostaanin WordPress-webhotelleja erittäin kilpailukykyisen hinnan, Suomessa sijaitsevien palvelimien sekä nopean ja hyvän asiakaspalvelun vuoksi. Pienelle sivustolle riittää vallan hyvin paketti, joka maksaa vajaa kuusi euroa kuussa (+ alv). Autan asiakkaani aina tämän vaiheen läpi esimerkiksi puhelimen välityksellä.
Sivuston identiteetti ja ulkoasu
Tähänkin kannattaa käyttää vähän aikaa. Sinun ei tarvitse itse suunnitella kaikkea, mutta joitain asioita on hyvä pohtia ja tuoda julki sivuston suunnittelijalle/kehittäjälle. Esimerkiksi jos vihaat vihreää väriä, on siitä hyvä mainita jotta et saa eteesi vihreällä tehostettua verkkosivustoa. Tai jos olet nähnyt sivustoja joista pidät, voit vinkata niistä tekijälle, jotta tyylisuunta on selvillä.
Sivuston identiteettiin kuuluu myös logo. Jos sinulla on sellainen, kerro siitä ja toimita logo sivuston tekijälle. Mikäli sinulla ei ole logoa, on sellaisen hankinnan aika. Kepeeltä saat muuten logotkin
Sivuston rakenne ja toiminnallisuudet
No niin, nyt ollaan jo siinä pisteessä, että sivustoa voidaan alkaa suunnittelemaan ja rakentamaan! Mutta jotta siihen asti päästään, pitäisi olla jo tiedossa sivuston rakenne, eli millaisia sivuja sivustolle halutaan. Onko sivustolla etusivun ja yhteystietojen lisäksi hinnasto, galleria, palveluiden esittelysivuja? Kannattaa hahmotella paperille ihan vaikka ranskalaisilla viivoilla, että mille sivuille on tarve ja mitä tietoa ja toiminnallisuuksia kullekin sivulle halutaan. Haluatko esimerkiksi etusivulle Instagram-feedin, jollekin toiselle sivulle ajanvarauskalenterin tai haluatko kirjoittaa blogia? Haluatko uutiskirjeen tilausmahdollisuuden? Osaatko ja ehditkö sitten myös tehdä uutiskirjeitä, ja tiedätkö jo mitä palveluntarjoajaa käytät siihen? Kirjoita kaikki toiveesi ylös, myös ne vähäpätöisiltä tuntuvat, sillä kaikella tällä on merkitystä työmäärään sekä siihen että saavutetaan haluttu lopputulos.
Tekstisisältö
Sivustorakenne on nyt selvillä, joten seuraavaksi on vuorossa sisällöntuotanto. Jos omasta kynästä sisältö ei tule ulos siinä muodossa mitä haluaisit, voit ulkoistaa tämän osa-alueen. Ihan ilman sinun apuasi se ei kuitenkaan onnistu, vaan tarvitaan ainakin haastattelu/keskustelu, jonka pohjalta tekstejä aletaan tuottamaan. Tekstin tuottamisessa on hyvä muistaa, että hakukoneet pitävät sivustoista, joissa on kohtuullisesti tekstiä. Yleensä sanoja olisi hyvä olla aivan vähintään noin 300/sivu. Se onkin yllättävän paljon! Lisäksi tekstin tulisi tukea hakukoneoptimointia, eli tekstissä tulisi toistua viesti, jonka avulla haluat tulla löydetyksi.
Kuvat
Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, ja niiden tehtävä on tukea sivuston viestiä. Omat, hyvälaatuiset kuvat ovat paras vaihtoehto, mutta myös kuvapankeista voi löytyä käyttökelpoisia kuvia. Ihan niitä geneerisimpiä kuvapankkikuvia ei kuitenkaan kannata käyttää. Kuvien olisi oltava myös oikean kokoisia, sillä esimerkiksi liian suuret kuvat hidastavat suotta sivustoa. Kerro sivuston tekijälle, onko sinulla jo kuvia joita haluaisit käyttää, vai haluatko että tekijä etsii sopivat kuvat. Pystytkö tekemään kuvasuhteiden tai kuvakoon muutokset itse, vai tarvitsetko siihen apua?
Hakukoneoptimointi
Haluatko sivustollesi kävijäseurannan? Haluatko tietää millä sanoilla sivustosi on noussut hakutuloksissa? Haluatko kehittää sivustosi sisältöjä saamasi datan pohjalta? Silloin voit hyötyä laajemmasta hakukoneoptimoinnista, joka sisältää esimerkiksi Google Search Consolen ja Google Analyticsin perustamisen sekä seurannan asentamisen sivustolle. Jos taas tiedät ettet tule näitä työkaluja koskaan edes avaamaan niiden asentamisen jälkeen, ovat ne siinä tapauksessa aivan turhaa työtä. Tai no, ei aivan turhaa, mutta melkein.
Vähintä, mitä kannattaa tehdä, on asentaa sivustolle esimerkiksi sellainen lisäosa kuin Yoast. Sen avulla pystyt tarkemmin kohdentamaan sivustosi sisältöjä hakukoneille, ja pystyt määrittelemään hakutuloksen ulkoasun ja tekstit. Lisäksi Yoast tekee automaattisesti sivustokartan. Sivustokartan luominen ja sen lähettäminen hakukoneelle (esim. Google Search Consoleen) nopeuttaa prosessia, jonka avulla hakukoneet löytävät sivustosi. Varsinkin uusien verkkosivujen ollessa kyseessä on tämä kannattavaa. Tosin kirjoitushetkellä esimerkiksi Google indeksoi tuntemattomasta syystä sivustoja melko hitaasti, joten tästä huolimatta voi kestää ennen kuin sivustosi löytyy hakutuloksissa. Yoastiin kuitenkin täytyy myös suunnitella metatekstit sekä haarukoida avainsanat, joten mieti haluatko ja osaatko tehdä tämän itse, vai pyydätkö sivuston kehittäjää tekemään tämän puolestasi.
Hakukoneoptimointi ei missään tapauksessa ole aivan näin yksinkertainen asia, enkä yritäkään kattaa koko teemaa tässä kirjoituksessa. Tämä kuitenkin on yksi niistä asioista, joista sinun tulee olla kartalla kun suunnittelet sivuston perustamista.
GDPR, evästeet ja tietosuoja
Jos sivustollasi käytetään evästeitä, sivuston kävijän pitää pystyä estämään evästeet halutessaan yhdellä napinpainalluksella. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, joita sivustot voivat asentaa laitteellesi. Evästeitä voidaan käyttää esimerkiksi analytiikkaan, kohdennettuun mainontaan tai sijainnin määrittämiseen. Lisäksi on olemassa evästeitä, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Ongelmaksi evästeiden kieltäminen muodostuu siinä vaiheessa, jos jotain sivuston toiminnallisuutta ei voida näyttää tai toteuttaa, mikäli käyttäjä kieltää evästeiden käytön. Tällainen voi olla esimerkiksi YouTube-upotus sivuillasi.
Vaikka huolehdin tästä asiasta puolestasi, on kuitenkin yksi tietosuojaan liittyvä asia, josta sinun täytyy tietää. Sinun täytyy osata vastata mahdolliseen kysymykseen siitä, mitä tietoja sivustosi kerää käyttäjistä, mitä tapahtuu yhteydenottolomakkeen tiedoille, missä tietoja säilytetään, kuinka niitä käsitellään ja miksi, sekä ovatko tiedot turvassa. Sinun täytyy myös pystyä kysyttäessä kertomaan mitä tietoja kysyjästä on tallennettu sekä poistamaan ne pyydettäessä (mikäli ne eivät ole tarpeellisia esim. oman laskutuksesi kannalta). Tästä syystä annan asiakkaalle rautalankamallin tietosuojaselosteesta, mutta pyydän asiakasta tietyiltä osin kirjoittamaan sen itse, jotta hän tietää mitä sienne kirjoitetut lauseet tarkoittavat.
Sivuston ylläpito
Sivuston julkaisun jälkeen saatat haluta huokaista hetken helpotuksesta, ja yhtäkkiä onkin mennyt kaksi kuukautta siitä kun olet viimeksi vieraillut sivustollasi. Sillä aikaa sivuston gallerian kuvat ovat lakanneet näkymästä eikä valikko toimi. Tai sitten kaikki on ulkoisesti kunnossa, mutta kirjauduttuasi hallintaan, ovat kaikki lisäosat päivittämättä. Pahimmassa tapauksessa sivustolle on hyökätty vanhentuneen lisäosan kautta.
Tekninen ylläpito on tärkeää, sillä päivittämätön lisäosa on tietoturvariski. Sen kautta sivustolle voidaan mahdollisesti hyökätä, ja pahimmassa tapauksessa koko sivusto muuttuu käyttökelvottomaksi. Useimmin kuitenkin lisäosa saattaa lakata toimimasta, tai rikkoa jotain sivustollasi. Lisäosien lisäksi myös itse WordPress-alusta täytyy päivittää uuden version julkaisun jälkeen.
Mieti siis, haluatko huolehtia päivityksistä itse, antaa sen esimerkiksi Kepeen tehtäväksi, vai luotatko automaattisiin päivityksiin. Älä kuitenkaan hylkää sivustoasi valmistumisen jälkeenkään. Kepee on hyvä kumppani myös sivuston valmistumisen jälkeen, sillä tekniseen ylläpitoon voidaan yhdistää myös lisäpalvelu, jossa toiveestasi ylläpitojen yhteydessä voidaan tehdä muokkauksia sivuston sisältöön tai ulkoasuun.
Summa summarum, sivuston valmistuminen vaatii paljon tietoa ja taitoa, sekä aikaa. Pyrin kuitenkin tekemään kaiken asiakkaalleni mahdollisimman kepeeksi, jotta sinä voit keskittyä omaan bisnekseesi ja asiakkaisiisi.
Olen muuten kirjoittanut oppaan verkkosivuston tai verkkokaupan ostajalle! Miksi hukkua hajanaisen tiedon viidakkoon, kun kaikki tarpeellinen löytyy yhdestä paikasta? Latauksessa ei kysytä yhteystietojasi, ja se on täysin ilmainen.