Verkkokauppojen suunnittelu ja toteutus

Verkkokaupan rakentaminen tai lisääminen WordPress -sivustolle on sinänsä aika yksinkertainen juttu. Asennetaan WooCommerce -lisäosa ja lisätään tuotteet!

Matkalla on kuitenkin monta kohtaa, joissa varsinkin itselleen verkkokauppaa rakentava joutuu raapimaan päätään. Tällaisia ovat esimerkiksi veroasetukset, toimitus- ja maksutavat, kuvakoot ja monia muita vaiheita, joiden selvittelyyn ammattilaiselta ei mene aikaa.

Verkkokauppiaana on myös todella tärkeää olla selvillä reklamaatio- ja palautuskäytännöistä sekä yksityishenkilöille myytäessä myös kuluttajansuojasta. Minulla on yli 14 vuoden kokemus kaupan alalta niin hankinnasta kuin myynnin johtamisestakin, joten avullani saat paljon sellaista tietoa, jota et muualta saa.

Miksi WooCommerce?

WooCommerce on WordPressin verkkokauppalisäosa, ja nämä molemmat ovat suosituimpia alustoja maailmassa. Niinpä niihin kehitetään jatkuvasti uusia toiminnallisuuksia, jolloin voidaan rakentaa erittäin monimutkaisiakin kokonaisuuksia. Tällaisia voivat olla esimerkiksi erilaiset vuokrauspalvelut, joihin vaaditaan ajankohdan valinnan lisäksi muita variaatiomahdollisuuksia. Esimerkki tällaisesta valintoja sisältävästä tuotteesta on esimerkiksia Fantasia-pizza!

Jotkut verkkokauppa-alustat eivät mahdollista näin monimutkaisten tuotteiden myyntiä, ja usein ulkonäön muokkauskin on hyvin rajattua. Asiakkaalle on myös merkitystä domainilla, eli onko kauppasi osoitteessa munsuperkauppa.fi vai hippahei.com/munkauppa. WooCommerce on täysin räätälöitävissä, ja koodiin pääsee käsiksi aina. Viimeisimpänä, muttei missään nimessä vähäisimpänä, on WooCoomercen yhteisön tekemä jatkuva kehitys ja sen myötä myöskin tietoturvallisuus. Vaikka WordPress sekä WooCommerce saavat suosittuutensa vuoksi huomiota myös hyökkääjiltä, on tietoturvallisuus erittäin hyvällä tasolla, kun vain pidetään oma pääty niin sanotusti puhtaana. Tämä pitää sisällään järkevästi valitut lisäosat, säännöllisen ylläpidon ja kunnollisten salasanojen käyttämisen.

On myös hyvä muistaa, että verkkokaupan tai verkkosivuston rakentaminen ei ole kertarykäisy, kuten ei myöskään hakukoneoptimointi. Verkkokaupan kehittäminen ja ylläpito vaatii jatkuvaa työtä, jotta saat investoinnillesi tuottoa. En siis voi luvata kuuta taivaalta tai oikotietä onneen, mutta voin mahdollistaa sen, että jo ensimetreiltä lähtien verkkokauppasi on rakennettu vankalle pohjalle ja sen menestymismahdollisuudet ovat hyvät.

Haluatko kysyä jotain, tai ehdottaa yhteistyötä?