Mikä ihmeen ylläpito? Ja mikä teema?

Verkkosivujen sanastoa 

Verkkosivuihin ja sivuston palvelintilaan liittyvä sanasto on tosi monimuotoista, ja aiheuttaa usein väärinymmärryksiä asiakkaan ja sivuston tekijän välillä. Esimerkiksi ylläpito tarkoittaa web-kehittäjille sivuston teknistä ylläpitoa, mutta asiakkaille usein taas tekstien ja kuvien muuttamista ja lisäämistä. Harmillisen usein kehittäjät puhuvat asioista ammattislangilla, josta sivuston ostaja ei ole -eikä tarvitsekaan olla- perillä. 

Tässä kirjoituksessa pyrin selittämään eri sanojen tarkoitukset, jotta yhteistyö olisi mahdollisimman mutkatonta, olipa yhteistyökumppanisi sitten Kepee tai joku muu palveluntarjoaja. 

Beaver Builder: Kts. Sivunrakentaja 

Domain: Domain eli verkkotunnus on sivuston osoite, jonka avulla asiakkaat pääsevät perille sivustollesi. Kepeellä se esimerkiksi on kepee.fi. Jokainen sivusto tarvitsee domainin sekä palvelintilan toimiakseen. 

Elementor: Kts. Sivunrakentaja 

Hallinta: Kts. Ohjausnäkymä 

Hostingpalvelu tai hosting: Kts. Palvelintila 

Kotisivutila: Kts. Palvelintila 

Lisäosa: Lisäosat ovat WordPressin valmiita elementtejä, joiden avulla voidaan tuoda sivustolle uusia toiminnallisuuksia (esim. Kalenteri). Tällaisia ovat myös WooCommerce tai Elementor (kts. listasta). WordPressissa on 55 000 erilaista lisäosaa! Siksipä lisäosien viidakossa ideat lähtevät helposti laukalle, ja tällöin myös teknisestä ylläpidosta tulee työlästä (ainakin jos sen tekee oikein). Kaikki lisäosat eivät myöskään ole laadukkaita, vaan voivat esimerkiksi hidastaa sivuston toimintaa merkittävästi. Voit tarkistaa sivustollasi käytössä olevat lisäosat Ohjausnäkymän vasemmasta sivupalkista, kohdasta “Lisäosat”. 

Maksunvälittäjä: Jos verkkosivustolle lisätään WooCommerce-verkkokauppa, tarvitaan kauppaan myös maksupainikkeet, eli mahdollisuus maksaa ostokset vaikkapa verkkopankin tai PayPalin kautta. Tähän tarvitaan aina maksunvälittäjäpalvelu. Tällaista palvelua tarjoavat esimerkiksi Visma Pay, Checkout,  Paytrail ja Klarna. Useimmiten maksunvälittäjälle maksetaan joko kuukausimaksua, provisiota/maksutapahtuma tai näiden yhdistelmää. Autan tarvittaessa myös maksunvälittäjän valinnassa. 

Maksupainikkeet: Kts. Maksunvälittäjä 

Ohjausnäkymä: Ohjausnäkymä on se sivu jolle päädyt, kun kirjaudut sivustollesi. Useimmiten kirjautumisosoite on www.sinunsivustosi.fi/wp-admin. Täältä hallitaan sivuston lisäosia, asetuksia, käyttäjiä ja aika paljon muutakin. 

Page Builder: Kts. Sivunrakentaja 

Palvelintila: Jokaisella sivustolla on internetissä oma tila, ikään kuin parkkipaikka sivustolle. Asiakas maksaa palvelintilasta tavallaan vuokraa hostingpalvelulleen. Palvelintilasta käytetään myös sanoja webhotelli, hostingpalvelu, kotisivutila tai verkkohotelli. Palvelintilan palveluntarjoajia ovat mm.  Hostaan (jonka yhtenä kumppanina Kepee toimii), Zoner, Hostingpalvelu, Domainhotelli, Shellit ja Louhi. On myös mahdollista pystyttää oma palvelintila, mutta omien kokemuksieni perusteella suosittelen vahvasti ostamaan palvelun asiansa osaavalta yhteistyökumppanilta. Jokainen sivusto tarvitsee palvelintilan sekä domainin toimiakseen. Mikäli sivustosi tekijä tarvitsee pääsyn sivustosi tiedostoihin (“failit”, “filut”), on tämä se paikka josta sinne pääsee. 

Päivitys: Kts. sekä Ylläpito (tekninen) että Ylläpito (sisällöntuotannollinen) 

Sisällönhallintajärjestelmä: Sisällönhallintajärjestelmä eli CMS (content management system) on valmis, selaimella käytettävä ohjelmisto, jonka avulla verkkosivustoa voidaan näyttää ja ylläpitää verkossa. Yleisimpiä sisällönhallinta- tai julkaisujärjestelmiä ovat WordPress, Joomla, Drupal, Squarespace, Shopify, Wix ja Blogger. WordPress on näistä suosituin (n. 35 % kaikista sivustoista), ja WordPressin päällä lepäävät esimerkiksi sellaisetkin järkäleet kuin Sony Music, Vogue, Walt Disney ja New York Post. 

Sivunrakentaja: Verkkosivustoja voidaan tehdä monella tavalla. Yksi suosittu tapa on käyttää WordPressin sivunrakentaja-lisäosaa, jonka avulla sivusto on mahdollista rakentaa ilman ohjelmointiosaamista nk. drag & drop-tyylillä. Itse teen sivut pääsääntöisesti itse kehitettyyn teemaan, jonka osat on koodattu itse, mutta hallitsen myös erilaisten sivunrakentajien käytön. Näin kannattaa toimia, mikäli asiakkaalla jo olemassa olevaan, sivunrakentajilla tehtyyn sivustoon halutaan tehdä muutoksia tai lisäyksiä. Tunnetuimpia sivunrakentajia ovat Elementor, Beaver Builder,  Divi Builder ja WPBakery. Voit tarkistaa onko sivustollasi käytössä sivunrakentaja menemällä Ohjausnäkymään, valitsemalla vasemmasta sivupalkista kohdan “Lisäosat”, ja katsomalla listasta löytyykö sieltä jotain edellä mainituista. 

Teema: Jokaisella WordPress-sivustolla on jokin teema valittuna. Teema määrittelee hyvin pitkälti sen, miltä sivusto näyttää ja kuinka se toimii. Oman teemasi voit tarkistaa WordPress-sivustosi Ohjausnäkymän vasemmasta sivupalkista (Ulkoasu -> Teemat). Käytössä oleva teema on ensimmäisenä, ja sen edessä lukee “Aktiivinen”. 

Verkkohotelli: Kts. Palvelintila 

Verkkokauppa: WordPressin tapauksessa verkkokauppa on WooCommerce-niminen lisäosa, jonka avulla verkkosivustolle lisätään kauppa. Pelkkä WooCommerce ei kuitenkaan riitä kaupantekoon, vaan tuotteiden lisäksi tarvitaan myös maksunvälittäjäpalvelu (kts. Maksunvälittäjä). Muita verkkokauppa-alustoja ovat Vilkas, Shopify, Wix, Squarespace  ja Magento. 

Verkkosivusto: Verkkosivusto, nettisivut, verkkosivut, sivusto, internetsivut, www-sivut, www-sivusto. Nämä kaikki tarkoittavat samaa, eli sitä että henkilöllä, yhdistyksellä tai yrityksellä on omat sivut internetissä. Sivusto koostuu monista eri tiedostoista, jotka yhdessä muodostavat sivustosi ulkonäön ja toiminnallisuuden. 

Webhotelli: Kts. Palvelintila 

Ylläpito (sisällöntuotannollinen): Sisällöntuotannollinen ylläpito tarkoittaa tekstien ja kuvien vaihtamista, muokkaamista tai lisäämistä. Sisältöä voi tuottaa itse, tai sen voi antaa sisällöntuottajan tehtäväksi. Tämä voidaan tehdä myös yhteistyössä, eli tuotat itse tekstin, mutta sisällöntuottaja lisää sen sivuille, valitsee sopivat kuvat ja jakaa mahdollisesti somekanaviisi. 

Ylläpito (tekninen): Tekninen ylläpito tarkoittaa sitä, että sivustolla olevat lisäosat, teema sekä WordPressin ydin päivitetään säännöllisesti ja hallitusti. Päivitys itsessään on helppoa; otetaan sivustosta ensin varmuuskopio, ja sitten yksi kerrallaan päivitetään kaikki tarvittavat osat. Joskus päivitykset voivat kuitenkin rikkoa sivuston, tai kahden lisäosan välille voi tulla konflikti, joka estää toisen tai molempien lisäosien toiminnan. Tästä syystä tekniset päivitykset täytyy tehdä hallitusti, ja päivitysten jälkeen sivuston toimintakunto tarkistetaan. Tekninen ylläpito ei muuta mitään sivuston ulkonäössä tai sisällössä, mutta se varmistaa sen, että sivusto toimii oikein eikä sinne päästä tekemään hyökkäyksiä vanhentuneiden lisäosien tai ytimen kautta. 

Mikäli sivustollasi on päivitystarpeita, ne näkyvät Ohjausnäkymässä aivan yläreunan vasemmassa kulmassa sivustosi nimen oikealla puolella (Päivityskuvake ja sen perässä numero). Voit klikata siitä, jolloin näkyviin tulee lista kaikista päivitettävistä asioista sivustollasi. Suosittelen kuitenkin jättämään näiden päivityksen ammattilaiselle, ellet ole varma mitä olet tekemässä. 

On olemassa myös automaattisia päivityksiä hostingin puolesta, mutta itse suosin juuri edellä mainituista syistä manuaalista päivitystä. 

***

Tässä oli varmasti vain murto-osa sanoista, joihin tulet törmäämään sivustoprojektissa. Jos olet törmännyt sanaan jonka merkitystä et tiedä, tai listastani puuttuu jotain oleellista, laita viestiä niin lisätään listalle! 

Tärkeintä on kuitenkin aina kysyä, mikäli et ymmärtänyt mitä sivuston kehittäjä tai joku muu osapuoli sanoi. Kysyminen ei maksa mitään, vaan päinvastoin säästää kaikkien aikaa, ja saat juuri ne palvelut joita tarvitset. Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa, ja ammattilainen vastaa sinulle aina ymmärrettävästi.